חוק העיצובים לעומת חוק המדגמים בישראל – מה התעדכן ?

תוכן עניינים

רקע 

חוק העיצובים, התשע"ז-2017, החליף את פקודת הפטנטים והמדגמים, שהייתה חוק הקניין הרוחני העיקרי בישראל בתחום העיצובים. החוק החדש מבוסס על אמנת פריס להגנת הקניין התעשייתי, ומטרתו להתאים את החקיקה הישראלית למגמות הבינלאומיות בתחום זה.

השינויים בחוק 

החוק החדש מביא מספר שינויים מהותיים לעומת חוק המדגמים הקודם. אחד השינויים החשובים ביותר הוא החלפת המונח "חפץ" במונח "מוצר". שינוי זה מאפשר להעניק הגנה לעיצובים של מוצרים לא מוחשיים, כגון סימנים גרפיים ותצוגת מסך.

שינוי נוסף הוא הארכת משך ההגנה לעיצוב רשום מ-15 ל-25 שנה. שינוי זה מעודד חדשנות עיצובית ומעניק לבעלי עיצובים הגנה ארוכה יותר על השקעתם.

החוק החדש גם מרחיב את הזכויות הניתנות לבעל עיצוב רשום. כך, למשל, בנוסף לזכות הייצור, מכירת, השכרת והפצה של המוצר נושא העיצוב, ניתנת לבעל העיצוב גם הזכות להשתמש במוצר נושא העיצוב בפרסום או בתערוכה.

בנוסף לשינויים אלו, החוק החדש מוסיף הגנה לעיצובים לא רשומים. כך, מי שפרסם בציבור לראשונה עיצוב לא רשום, זכאי להגנה למשך שלוש שנים מיום הפרסום.

השוואה

להלן השוואה בין חוק העיצובים לחוק המדגמים בנושאים מרכזיים:

נושא חוק העיצובים חוק המדגמים
הגדרת עיצוב מראהו של מוצר או של חלק ממוצר, המורכב ממאפיין חזותי אחד או יותר של המוצר או של חלק מהמוצר, לפי העניין מראהו של חפץ, המורכב ממאפיין חזותי אחד או יותר של החפץ
זכויות בעל עיצוב רשום לייצר, למכור, להשכיר, להפיץ או לייבא לישראל מוצר נושא עיצוב, או להשתמש במוצר נושא עיצוב בפרסום או בתערוכה לייצר, למכור, להשכיר, להפיץ או לייבא לישראל מוצר נושא עיצוב
משך ההגנה 25 שנה 15 שנה
הגנה לעיצובים לא רשומים כן לא

 

סיכום

התפתחויות אלו בחוק העיצובים מהוות בשורה חיובית עבור מעצבים בישראל. החוק החדש מספק הגנה רחבה יותר ועוצמתית יותר לעיצובים, ומעודד חדשנות עיצובית.

בפרט, הרחבת ההגנה לעיצובים לא רשומים עשויה לסייע למעצבים קטנים ובינוניים, שאינם יכולים להרשות לעצמם להשקיע בהגנה רשמית על עיצוביהם. הגנה זו עשויה לסייע להם להגן על השקעתם מפני העתקה על ידי אחרים.

הארכת משך ההגנה לעיצוב רשום עשויה גם היא לעודד חדשנות עיצובית. מעצבים יהיו בטוחים יותר להשקיע בפיתוח עיצובים חדשים, אם ידעו שיש להם הגנה משפטית ארוכה יותר על עיצוביהם.

בכך, החוק החדש מעודד חדשנות עיצובית בישראל ומקדם את התחרותיות של התעשייה הישראלית. לכל התייעצות בנושא הגשה או הגנה על עיצוב רשום, אשמח לעמוד לרשותכם.

מאמרים נוספים: